Ibland kan man behöva arbeta hemifrån. Om man inte är van vid att arbeta hemifrån, kan man lätt tappa sitt fokus och bli distraherad av andra saker i livet. Därför kan det vara bra att förbereda sig lite så att man arbeta så effektivt som möjligt, även när man är hemma. Här får du några bra tips som kan hjälpa dig att hålla dig fokuserad på dina arbetsuppgifter när du arbetar hemifrån.
Sätt en rutin
Det första du behöver göra är at sätta en ny arbetsrutin. Det är ofta svårare att sätta en bra rutin när man arbetar hemifrån än när man arbetar på en annan plats. När man arbetar hemma kan man lättare bli distraherad av saker som inte har med arbetet att göra. Den stora tvätthögen i badrummet kan vara en sådan sak. Det nya husdjuret kan vara en annan. Det finns mycket i våra hem som kan distrahera oss och få oss att tappa fokus på vårt arbete.
Försök att komma in i en rutin där du gör klart alla dina arbetsuppgifter först. Efter det kan du tänka på annat. Ett schema kan vara bra, speciellt om man har riktigt svårt att hålla sig fokuserad. Om du arbetar som fotograf, kan du till exempel börja din dag med fotografering, välja ut ditt bästa foto från varje session och avsluta den med redigering.
Välj ut en arbetsplats
Det är bra att välja ut en specifik plats i ditt hem. Det behöver inte vara ett fullt utrustat hemmakontor i sitt egna avskilda rum. Såklart är ett hemmakontor att föredra, men du kan även välja ut ett hörn i till exempel vardagsrummet eller i sovrummet. Välj en plats med bra belysning. Bra belysning hjälper dig att hålla dig pigg och vaken under hela arbetsdagen.
Håll dig till samma arbetsplats om du kan. Då blir det lättare att träna sig till att släppa allt annat runt omkring.
Flytta undan allt som stör dig
Det kan vara smart att flytta undan saker som stör dig när du arbetar. Något som många har svårt att ignorera är sina telefoner. Man kan såklart sätta sin telefon på ljudlöst läge, men detta fungerar tyvärr inte för alla. Om man vet att man är beroende av att kolla sin telefon ofta, kan det vara bäst att lägga den i ett annat rum medan man arbetar. Om du behöver din telefon i ditt arbete bör du undvika att använda den till annat än jobbrelaterade saker.